Nedan hittar du svar på förekommande frågor. I fall du inte hittar ett svar på din fråga, skriv till vår e-post adress som du finner längst ner!
Har du frågor?
Transport och leverans
När du gör en beställning, kommer våra medarbetare att försiktigt ta ner upparin från molnen och förpacka den med värme och kärlek, därför kan det ta upp till 72 timmar för vårt team att hämta och packa din beställning. Beställningar skickas när alla artiklar är förberedda – detta innebär att i fall du har förbeställt en artikel i din beställning, kommer alla andra artiklar vänta tills den sista artikeln blir tillgänglig och därefter skickas allt ut på en gång.
Ibland kan det vara så att ett paket inte räcker till hela kärleken som vi lägger i våra beställningar och då kan du få ett flertal uppari-paket från olika förpackningscentrum i Europa. Oroa dig dock inte, de alla kommer skickas ut samtidigt.
Din uppari kommer sedan flygas till dig av uppari-storkar (eller Itella om det inte finns tillräckligt med lediga storkar) och överlämnas i din tålmodigt väntande famn inom **2-8 arbetsdagar.
Så fort som beställningen skickas ut, får du ett bekräftelsemejl av oss med ett spårningsnummer så att du kan följa hela dess sagolika färd.
Trots att vi levererar mot signatur, kan Itella-chauffören på grund av de rådande COVID-19 restriktionerna själv avgöra om paketet lämnas på en säker plats eller tas till det närmaste postkontoret i fall du inte är hemma.
Observera: Vi skickar försändelsen med signatur för mottagning för att säkerställa en säker leverans – i fall du väljer ”Safe Drop” själv, är vi inte ansvariga för dessa sällsynta fall då försändelsen försvinner eller stjäls.
**Notera: samtliga leveransperioder är angivna från och med det anmälda avsändelsedatumet. I fall din artikel har ett förbeställningsdatum (angivet bredvid produktens namn i parentes), är det det anmälda avsändelsedatumet. Leveransperioden börjar från och med förbeställningsdatumet då produkterna skickas ut. Står det inget datum vid produktens namn, så har du tur – produkten är redo för att skickas ut!
Har du inte fått din leveransbekräftelse än? Din beställning kan vara i en förbeställningsstatus enligt uppgifter på hemsidan vid betalning. Dubbelkolla din ursprungliga beställningsbekräftelse, du får inte en leveransbeskräftelse innan förbeställningsndatumet.
Om din produkt ändå inte har levererats inom 12 dagar, kontakta oss vänligen så initierar vi en utredning hos Itella.
Observera: När vi lämnar över din uppari-beställning till Itella, är det en annan leverantör som tar hand om den. Vi förstår att förseningar är frustrerande, dock måste alla problem utredas av Itella, om din beställning redan har lämnats över till fraktföretaget. Vi kan kontakta dem i ditt namn för att lösa samtliga problem. Du kan vara säker på att vi alltid gör vårt bästa för att lösa alla problem så fort som möjligt för dig.
I fall din beställning har redan skickats ut, ingen panik! Du kan fortfarande eftersända den via Itellas spårningslänk som du hittar i leveransbekräftelse-mejlet.
Observera: Vi kan skicka din beställning endast till den adressen som du anger på din beställning – i fall du har angivit fel adress och försändelsen levereras dit, har vi ingen möjlighet att få tag på den, var vänlig och kontrollera din adress noggrant! Levererar ni internationellt?
Ja, det gör vi.
Alla våra upparis skickas ut här i Europa, ur våra distributionscenter. Därför behöver du inte oroa dig för tullavgifter, eftersom att det skickas från din egen bakgård (eller din grannes bakgård, om du befinner dig i Sverige!). Om du befinner dig i Förenade kungariket, kan beställningar på över 1000 EUR vara föremål för tullavgifter.
Produktrelaterade frågor
VUXEN-uppari | BARN-uppari |
Midja: 193 cm | Midja: 152 cm |
Längd framme: 97 cm – 102 cm | Längd framme: från 70 cm – 75 cm |
Längd bak: 100 cm – 105 cm | Längd bak: från 71 cm – 76 cm |
Ärmlängd: 53 cm | Ärmlängd:: 50 cm |
- Hand- eller maskintvätt i kallt vatten
- Se till att du väljer skontvätt vid maskintvätt
- Använd endast milda tvättmedel (som är lämpliga för ull/silke)
- Undvik att blanda med andra färger
- Får ej torktumlas
- Får ej strykas
- Får ej kemtvättas
Dock om du vill att din uppari ska kännas skön och mjuk så länge som möjligt, rekommenderar vi att använda handtvätt i kallt vatten.
Har du missat chansen att köpa ditt favoritmönster och nu känns världen blekare än förr? Var inte orolig, vi fyller på lagret kontinuerligt, håll helt enkelt utkik på hemsidan så kommer det tillbaka igen.
Ingen fara! Kan du inte lägga till en produkt i varukorgen, är den med största sannolikhet slutsåld. Försök med ditt andra förstahandsval eller ditt andra favorita mönster. I annat fall uppdaterar vi vår hemsida regelbundet, så ditt favorita mönster kommer snart återigen vara tillgängligt.
Att returnera eller byta
Dock kan inte alla produkter returneras. Alla undantag kommer nämnas på produktens sida och/ eller vid betalning. För att kunna returnera:
1. Varan(or) måste anmälas för retur och skickas per post inom 30 dagar efter att beställningen har levererats/mottagits.
2. Varan(or) var inte markerad med ”Utförsäljning” eller ”Icke-returnerbar” vid beställning, såvida inte det gäller skadade vara(or).
3. Varan(or) måste vara i originalförpackning, som måste vara i dess ursprungliga skick.
Detta inkluderar hängande etiketter, skyddsväskor, skolådor och smyckesförpackningar. Vi kommer vänligen be dig att visa dina fotografiska kunskaper och skicka ett foto på varan innan du skickar den tillbaka till oss för att vi ska kunna utvärdera dess skick.
Vi känner till det: du skulle ha behövt returnera den men saker och ting kom i vägen för dig. Vi hjälper dig gärna med returen och erbjuder en 30-dagars returperiod för att du ska kunna fatta det tuffa beslutet! Hänvisa till vår returpolicy för mer information.
*Observera: alla upparis måste returneras i samma skick som nya, tillsammans med den hängande etiketten och originalväskan för att berättigas för en retur.
*Observera: alla upparis måste returneras i samma skick som nya, tillsammans med den hängande etiketten och originalväskan för att berättigas för en retur.
Observera: Tyvärr så kan vi inte skapa gratis retursedlar för våra …… kunder, så om du vill göra en retur från fjärran, kontakta helt enkelt vårt team så hjälper vi dig att organisera din retur – vi kommer ändå tillämpa vår ”gratis retur”-policy, det kan vi lova!
Hur långt tid tar det att behandla min återbetalning?
Betalning
Vi tar emot de goda gamla betalningssätten, som kreditkort (Visa/Mastercard/American Express) så väl som debetkort som kan användas för nätköp. Är du något mer tekniskt kunnig, så tar vi även emot betalningar via GooglePay och ApplePay!
*Observera: Det är separata företag för oss och du kommer behöva att skapa användarkonton på båda.
Hurra, det är rea och nu är det dags att spara pengar (åtminstone är det det vi säger oss själva när det är rea på något). Gå helt enkelt till kassan och på första sidan i kassan kommer du se ett fält där du kan slå in din rabattkod – se bara till att klicka på ”Tillämpa”! Det kommer före betalningssidan, så att du är helt medveten om hur mycket du kan bespara.
*Observera: Endast en rabattkod kan användas per beställning. Köper du ett flertal satser och rabatter, så kan du göra separata beställningar. Nedsatta angivna priser på hemsidan kan redan vara omfattade av rabattkoden i beskrivningen. Kontrollera i mejlerbjudanden vilka artiklar koden kan tillämpas för (tex. endast enkelbeställningar på upparis)
*Observera: Endast en rabattkod kan användas per beställning. Köper du ett flertal satser och rabatter, så kan du göra separata beställningar. Nedsatta angivna priser på hemsidan kan redan vara omfattade av rabattkoden i beskrivningen. Kontrollera i mejlerbjudanden vilka artiklar koden kan tillämpas för (tex. endast enkelbeställningar på upparis)
Om din produkt ändå inte har levererats inom 12 dagar, kontakta oss vänligen så initierar vi en utredning hos Itella.
*Observera: När vi lämnar över din uppari-beställning till Itella, är det en annan leverantör som tar hand om den. Vi förstår att förseningar är frustrerande, dock måste alla problem utredas av Itella om din beställning redan har lämnats över till fraktföretaget. Vi kan kontakta dem i ditt namn för att lösa samtliga problem. Du kan vara säker på att vi alltid gör vårt bästa för att lösa alla problem så fort som möjligt för dig.
Kontakta oss
Eftersom att vi gör vårt bästa för att kunna skicka iväg era beställningar så fort som möjligt, kan det ibland hända att en beställning behandlas före våra medarbetare hinner att ändra på den. Vi kan inte garantera att det går att ändra beställningen efter att du har gjort den och därför ber vi dig att välja varorna noga.
*Observera: Det är separata företag för oss och du kommer behöva att skapa användarkonton på båda.
Nu var det länge sedan man använde brevduvor och röksignaler: vi kör med mejl istället! Vårt kontaktmejl är help@uppari.com. Det hjälper oss även att följa ditt ärende så att vi kan hjälpa dig så gott vi kan. Vi besvarar dina mejl från Melbourne och Malta, därför kan det ibland ta lite tid att besvara dem. Vi är bara vanliga människor, vi ber dig att ha tålamod och vi jobbar så gott vi kan för att återkoppla till dig så snabbt som möjligt. Vi lovar att vi inte kommer glömma ditt mejl!
Önskar du att få roliga, skämtfulla och alltid trevliga mejl direkt i din inkorg (dessutom massor av fantastiska erbjudanden och rabatter!)? Det gör du säkert! Du kan prenumerera på vår sändlista genom att mejla oss på help@uppari.com och be om att få haka på.
Börjar det bli närmare ett tusen olästa mejls i inkorgen och är det nu dags att säga upp massor med prenumerationer som man har samlat på sig med tiden? Du kan säga upp prenumerationen eller be att få färre utskick genom att gå till mejlets botten och klicka på ”säg upp prenumerationen” – dock kommer vi sakna dig!
Observera att mejl är det bästa sättet att kontakta oss för att vi ska kunna dokumentera och följa ditt ärende.