Nedan hittar du svar på förekommande frågor. I fall du inte hittar ett svar på din fråga, skriv till vår e-post adress som du finner längst ner!
Har du frågor?
Transport och leverans
Vi förstår det – ibland får ni inte nog av Uppari, bokstavligen talat! Ibland säljer våra upparis som smör i solsken och tyvärr så kan det betyda att vi säljer slut innan nästa partileverans har nått oss. När det händer, lägger vi ut dessa upparis för förbeställning innan de åter finns på lager. Vi vet när det nya partiet uppskattningsvis kommer att levereras till oss och det är det datumet som står i parentes bredvid produktens namn. Alla beställningar kommer sedan skickas ut till våra kunder på detta specifika datum. På det sättet är det möjligt för våra kunder att boka deras favorita mönster och se till att de får tag på sina drömmars uppari.
Du har gjort en beställning, solen skiner och en kör av änglar sjunger i bakgrunden nu när upparin är på väg – vad händer nu?
När du gör en beställning, kommer våra medarbetare att försiktigt ta ner upparin från molnen och förpacka den med värme och kärlek, därför kan det ta upp till 72 timmar för vårt team att hämta och packa din beställning. Beställningar skickas när alla artiklar är förberedda – detta innebär att i fall du har förbeställt en artikel i din beställning, kommer alla andra artiklar vänta tills den sista artikeln blir tillgänglig och därefter skickas allt ut på en gång.
Ibland kan det vara så att ett paket inte räcker till hela kärleken som vi lägger i våra beställningar och då kan du få ett flertal uppari-paket från olika förpackningscentrum i Europa. Oroa dig dock inte, de alla kommer skickas ut samtidigt.
Din uppari kommer sedan flygas till dig av uppari-storkar (eller Itella om det inte finns tillräckligt med lediga storkar) och överlämnas i din tålmodigt väntande famn inom **2-8 arbetsdagar.
Så fort som beställningen skickas ut, får du ett bekräftelsemejl av oss med ett spårningsnummer så att du kan följa hela dess sagolika färd.
Trots att vi levererar mot signatur, kan Itella-chauffören på grund av de rådande COVID-19 restriktionerna själv avgöra om paketet lämnas på en säker plats eller tas till det närmaste postkontoret i fall du inte är hemma.
Observera: Vi skickar försändelsen med signatur för mottagning för att säkerställa en säker leverans – i fall du väljer ”Safe Drop” själv, är vi inte ansvariga för dessa sällsynta fall då försändelsen försvinner eller stjäls.
**Notera: samtliga leveransperioder är angivna från och med det anmälda avsändelsedatumet. I fall din artikel har ett förbeställningsdatum (angivet bredvid produktens namn i parentes), är det det anmälda avsändelsedatumet. Leveransperioden börjar från och med förbeställningsdatumet då produkterna skickas ut. Står det inget datum vid produktens namn, så har du tur – produkten är redo för att skickas ut!
Befinner du dig i Europa, kostar det dig inte ett öre! Vi skickar alla beställningar med gratis standardleverans via Itella. Itella uppger oss en uppskattad leveranstid på 2-8 arbetsdagar för den leveranstjänsten efter att din beställning har förpackats och hämtats.
Hurra, nu är det dags att glädja sig över att beställningen är på väg! Efter att vi har lämnat över din beställning till Itella, skickar vi dig ett mejl som bekräftar leveransen och som innehåller en ”Spåra min beställning” knapp. Då hamnar du direkt på Itellas hemsida där du kan i direktformat se leveransuppdateringarna.
Har du inte fått din leveransbekräftelse än? Din beställning kan vara i en förbeställningsstatus enligt uppgifter på hemsidan vid betalning. Dubbelkolla din ursprungliga beställningsbekräftelse, du får inte en leveransbeskräftelse innan förbeställningsndatumet.
Misstänker du att din beställning har tappats bort vid transit? Trots att Itella uppger oss en leveransperiod på 2-8 arbetsdagar, kan ibland något oförutsägbart hända och då har de inte möjlighet att leverera inom den angivna tidsperioden. När det händer, kommer du med din spårningsnummer kunna se det ”försenade” leveransdatumet.
Om din produkt ändå inte har levererats inom 12 dagar, kontakta oss vänligen så initierar vi en utredning hos Itella.
Observera: När vi lämnar över din uppari-beställning till Itella, är det en annan leverantör som tar hand om den. Vi förstår att förseningar är frustrerande, dock måste alla problem utredas av Itella, om din beställning redan har lämnats över till fraktföretaget. Vi kan kontakta dem i ditt namn för att lösa samtliga problem. Du kan vara säker på att vi alltid gör vårt bästa för att lösa alla problem så fort som möjligt för dig.
Oj då, är upparin på väg till fel adress? Här kan vi naturligtvis hjälp dig! I fall din beställning inte har skickats ut än, skicka oss de nya uppgifterna, så ändrar vi det för dig.
I fall din beställning har redan skickats ut, ingen panik! Du kan fortfarande eftersända den via Itellas spårningslänk som du hittar i leveransbekräftelse-mejlet.
Observera: Vi kan skicka din beställning endast till den adressen som du anger på din beställning – i fall du har angivit fel adress och försändelsen levereras dit, har vi ingen möjlighet att få tag på den, var vänlig och kontrollera din adress noggrant! Levererar ni internationellt?
Ja, det gör vi.
Alla våra upparis skickas ut här i Europa, ur våra distributionscenter. Därför behöver du inte oroa dig för tullavgifter, eftersom att det skickas från din egen bakgård (eller din grannes bakgård, om du befinner dig i Sverige!). Om du befinner dig i Förenade kungariket, kan beställningar på över 1000 EUR vara föremål för tullavgifter.
Produktrelaterade frågor
Vi är lika glada som du själv är för att du kommer få din uppari och vi har klätt den för den speciella dagen! Du kommer få din uppari med en fin bandrosett och i en speciell personlig förvaringsväska – vi vill att det ska kännas speciellt att få en uppari, även om det är en present för dig själv! Alla upparis levereras förpackade i en uppari-markerad axelremsväska, så att du vet exakt vad det är som väntar på dig vid din dörrtröskel.
Våra häftiga upparis (vuxenstorlek) finns för tillfället i en universell storlek, som är baserad löst på en 6XL hoodie. Storleken passar utmärkt alla som är 14 år eller äldre. Upparis i barnstorlek är 30% mindre än vuxen-upparin och är till för barn från 3 år till 13 år. Se nedan för ytterligare storleksuppgifter! Alla våra upparis görs med kärlek för hand, så det kan förekomma vissa små avvikelser från uppari till uppari.
VUXEN-uppari |
BARN-uppari |
Midja: 193 cm |
Midja: 152 cm |
Längd framme: 97 cm – 102 cm |
Längd framme: från 70 cm – 75 cm |
Längd bak: 100 cm – 105 cm |
Längd bak: från 71 cm – 76 cm |
Ärmlängd: 53 cm |
Ärmlängd:: 50 cm |
Har du gjort dina vardagliga ärenden, sovit och ätit i din uppari i 3 veckor i rad och endast tagit av den för att duscha (förhoppningsvis!)? Du hittar alla skötselsanvisningar på insidan av din uppari, men standardanvisningarna för våra upparin är följande:
- Hand- eller maskintvätt i kallt vatten
- Se till att du väljer skontvätt vid maskintvätt
- Använd endast milda tvättmedel (som är lämpliga för ull/silke)
- Undvik att blanda med andra färger
- Får ej torktumlas
- Får ej strykas
- Får ej kemtvättas
Dock om du vill att din uppari ska kännas skön och mjuk så länge som möjligt, rekommenderar vi att använda handtvätt i kallt vatten.
Har du missat chansen att köpa ditt favoritmönster och nu känns världen blekare än förr? Var inte orolig, vi fyller på lagret kontinuerligt, håll helt enkelt utkik på hemsidan så kommer det tillbaka igen.
Vi älskar våra lurviga kompisar och vi vet att du gör det med! Alla upparis är gjorda av cruelty-free vegan sherpafleece och flanellfleece. Därför känns det som att man kramar ett fluffigt får, fastän bättre 🙂
Ja då, de som inte har provat på upparin själva än syns på långt håll! Vi kan lova att upparin är värd varje öre. Dessa dagar då du går runt och fryser i din håliga pyjamas och inte kan hitta en ursäkt att slänga bort den är gångna – vi ser till att använda enbart de bästa möjliga material för våra sköna upparis, så de håller i en lång tid! När du prövar det mjuka, sockervadds-fluffiga täcket på dig, kommer du förstå vad vi menar med det.
Vi är öppna emot alla förslag: de konstiga, underbara och helt enkelt knäppa! Kom bara med din konstnärliga vision (tyvärr har vi redan fått en förfrågan om ett djur som är hälften surikat/hälften sjöjungfru, innan du frågar!). Vi kan dessvärre inte garantera att din design kan förverkligas, och för tillfället så erbjuder vi inte specialdesignade upparis än.
Förutom att de är gjorda av moln och marshmallows, är våra upparis gjorda av högkvalitatitvt sherpafleece på insidan och mjukt flanellfleece på utsidan. Bli dock inte vilseledd av ordet sherpa – det är en helt och hållet cruelty-free och vegan version av sherpaull som är gjord av polyester, du kan alltså vara säker på att inga av våra lurviga kompisar har gått miste om sin päls för din upparis skull.
Våra upparis säljs endast i vår onlinebutik och därför har vi inga rabatter för partihandlare eller återförsäljare. Om du vill göra ett personligt partiköp (som till exempel för alla morsor på U-10 fotbollslaget som fryser på skolans tribuner) mejla oss på help@uppari.com för mer information!
Ingen fara! Kan du inte lägga till en produkt i varukorgen, är den med största sannolikhet slutsåld. Försök med ditt andra förstahandsval eller ditt andra favorita mönster. I annat fall uppdaterar vi vår hemsida regelbundet, så ditt favorita mönster kommer snart återigen vara tillgängligt.
Att returnera eller byta
Ja, vi vet att det är tråkig juridisk rappakalja, men ägna en minut för att bekanta dig med vår returpolicy. Du kan returnera gratis inom 30 dagar från och med beställningen har levererats/mottagits.
Dock kan inte alla produkter returneras. Alla undantag kommer nämnas på produktens sida och/ eller vid betalning. För att kunna returnera:
1. Varan(or) måste anmälas för retur och skickas per post inom 30 dagar efter att beställningen har levererats/mottagits.
2. Varan(or) var inte markerad med ”Utförsäljning” eller ”Icke-returnerbar” vid beställning, såvida inte det gäller skadade vara(or).
3. Varan(or) måste vara i originalförpackning, som måste vara i dess ursprungliga skick.
Detta inkluderar hängande etiketter, skyddsväskor, skolådor och smyckesförpackningar. Vi kommer vänligen be dig att visa dina fotografiska kunskaper och skicka ett foto på varan innan du skickar den tillbaka till oss för att vi ska kunna utvärdera dess skick.
Vi känner till det: du skulle ha behövt returnera den men saker och ting kom i vägen för dig. Vi hjälper dig gärna med returen och erbjuder en 30-dagars returperiod för att du ska kunna fatta det tuffa beslutet! Hänvisa till vår returpolicy för mer information.
Tyvärr så kan det hända att en uppari inte passar vissa människor. Du kan naturligtvis returnera din uppari till oss och få en full återbetalning, förutsatt att den returneras inom 30 dagar.
*Observera: alla upparis måste returneras i samma skick som nya, tillsammans med den hängande etiketten och originalväskan för att berättigas för en retur.
Är det något annat mönster som du tyckte mer om? Sånt händer: det kan vi säga, våra garderober är fulla med sådana! Du kan naturligtvis returnera din uppari till oss och få den ersatt till en uppari med ett annat mönster, förutsatt att den returneras inom 30 dagar.
*Observera: alla upparis måste returneras i samma skick som nya, tillsammans med den hängande etiketten och originalväskan för att berättigas för en retur.
Vi tar även hand om detta. Alla returer (både för återbetalningar och ersättningsprodukter) inom EU får en retursedel av oss som ger gratis leverans, vilket innebär att det är inga utgifter för dig på postkontoret! Kontakta oss helt enkelt på help@theuppari.com så hjälper våra vänliga medarbetare dig.
Observera: Tyvärr så kan vi inte skapa gratis retursedlar för våra …… kunder, så om du vill göra en retur från fjärran, kontakta helt enkelt vårt team så hjälper vi dig att organisera din retur – vi kommer ändå tillämpa vår ”gratis retur”-policy, det kan vi lova!
Vi arbetar hårt bakom kulisserna för att få upparis in och ur våra förpackningscentrum. Vi rekommenderar starkt att du skickar ett foto på kvittot från postkontoret som intygar att din retur har inlämnats. Så snart som vi har fått dessa uppgifter, kan vi omedelbart påbörja ersättningen eller återbetalningen! I fall du har glömt att ta kvittot, kommer vi bara att behöva vänta tills den kommer tillbaka till vårt lager innan vi kan fortsätta.
Hur långt tid tar det att behandla min återbetalning?
Vad synd att du har bestämt dig att fortsätta utan oss! I fall du väntar på en återbetalning för din beställning, får du ett mejl som bekräftar att betalningen har utförts på vår sida. Sedan tar det 2-5 arbetsdagar tills betalningen når ditt konto, beroende på din bank. Tar det längre tid än så, rekommenderar vi att du kontaktar din bank eller betalningsförmedlare (tex. Klarna) direkt.
Betalning
Skämt åsido, din sekretess och säkerhet är av högsta prioritet för oss. Vi använder oss av Shopify Payments som är ett oerhört säkert och krypterat system som är designat för att skydda kunder och hålla försäljarna ansvariga.
Vi tar emot de goda gamla betalningssätten, som kreditkort (Visa/Mastercard/American Express) så väl som debetkort som kan användas för nätköp. Är du något mer tekniskt kunnig, så tar vi även emot betalningar via GooglePay och ApplePay!
*Observera: Det är separata företag för oss och du kommer behöva att skapa användarkonton på båda.
Hurra, det är rea och nu är det dags att spara pengar (åtminstone är det det vi säger oss själva när det är rea på något). Gå helt enkelt till kassan och på första sidan i kassan kommer du se ett fält där du kan slå in din rabattkod – se bara till att klicka på ”Tillämpa”! Det kommer före betalningssidan, så att du är helt medveten om hur mycket du kan bespara.
*Observera: Endast en rabattkod kan användas per beställning. Köper du ett flertal satser och rabatter, så kan du göra separata beställningar. Nedsatta angivna priser på hemsidan kan redan vara omfattade av rabattkoden i beskrivningen. Kontrollera i mejlerbjudanden vilka artiklar koden kan tillämpas för (tex. endast enkelbeställningar på upparis)
Har du gjort betalningen för din uppari och sedan insåg du att du inte hade lagt till rabattkoden medan betalningen redan gick igenom? Ingen fara, den möjligheten har du inte försummat! Mejla helt enkelt vårt behjälpliga uppari-team på help@uppari.com så fixar vi det åt dig.
*Observera: Endast en rabattkod kan användas per beställning. Köper du ett flertal satser och rabatter, så kan du göra separata beställningar. Nedsatta angivna priser på hemsidan kan redan vara omfattade av rabattkoden i beskrivningen. Kontrollera i mejlerbjudanden vilka artiklar koden kan tillämpas för (tex. endast enkelbeställningar på upparis)
Vill du dela med uppari-kärleken med någon? Tyvärr så har vi inga presentkort eller vouchers, dock har vi en flexibel retur-policy, så du kan köpa den lycklige en uppari och vi kan hjälpa den personen att välja en passande design!
Om din produkt ändå inte har levererats inom 12 dagar, kontakta oss vänligen så initierar vi en utredning hos Itella.
*Observera: När vi lämnar över din uppari-beställning till Itella, är det en annan leverantör som tar hand om den. Vi förstår att förseningar är frustrerande, dock måste alla problem utredas av Itella om din beställning redan har lämnats över till fraktföretaget. Vi kan kontakta dem i ditt namn för att lösa samtliga problem. Du kan vara säker på att vi alltid gör vårt bästa för att lösa alla problem så fort som möjligt för dig.
Kontakta oss
Är det något som är fel med din beställning? Var inte orolig, vårt uppari-team står till tjänst! Vänd dig till oss med ditt bekymmer och för att få det löst snabbare, ber vi dig att inkludera foton för att vi ska kunna förstå vad som har hänt.
Sånt händer! Mejla oss omedelbart och skriv CHANGE eller CANCEL i ämnet så gör vi vårt bästa för att gå dig till mötes. Har den redan skickats iväg av vår förpackningspartner, kommer du behöva att gå igenom retur-processen.
Eftersom att vi gör vårt bästa för att kunna skicka iväg era beställningar så fort som möjligt, kan det ibland hända att en beställning behandlas före våra medarbetare hinner att ändra på den. Vi kan inte garantera att det går att ändra beställningen efter att du har gjort den och därför ber vi dig att välja varorna noga.
*Observera: Det är separata företag för oss och du kommer behöva att skapa användarkonton på båda.
Nu var det länge sedan man använde brevduvor och röksignaler: vi kör med mejl istället! Vårt kontaktmejl är help@uppari.com. Det hjälper oss även att följa ditt ärende så att vi kan hjälpa dig så gott vi kan. Vi besvarar dina mejl från Melbourne och Malta, därför kan det ibland ta lite tid att besvara dem. Vi är bara vanliga människor, vi ber dig att ha tålamod och vi jobbar så gott vi kan för att återkoppla till dig så snabbt som möjligt. Vi lovar att vi inte kommer glömma ditt mejl!
Vi har alltid strävat efter att vara bäst och därför vill vi gärna få höra dina tankar. Dessutom älskar vi fina uppari-historier, det värmer våra hjärtan att se hur våra upparis får kärlek runt om på det stora jordklotet. Har du någon återkoppling att ge oss, så får du gärna mejla oss på help@uppari.com.
Önskar du att få roliga, skämtfulla och alltid trevliga mejl direkt i din inkorg (dessutom massor av fantastiska erbjudanden och rabatter!)? Det gör du säkert! Du kan prenumerera på vår sändlista genom att mejla oss på help@uppari.com och be om att få haka på.
Börjar det bli närmare ett tusen olästa mejls i inkorgen och är det nu dags att säga upp massor med prenumerationer som man har samlat på sig med tiden? Du kan säga upp prenumerationen eller be att få färre utskick genom att gå till mejlets botten och klicka på ”säg upp prenumerationen” – dock kommer vi sakna dig!
Observera att mejl är det bästa sättet att kontakta oss för att vi ska kunna dokumentera och följa ditt ärende.